Maze Runner - I dödens labyrint

titel: Maze Runner

del: 1/3

författare: James Dashner

förlag: Semic - Recensionsexemplar

start: 6/8-14

slut: 8/8-14

 
Om:
 
Allt jag kan tänka efter att ha läst ut Maze Runner - I dödens labyrint är "Vilken bok"! 
 
Maze Runner - I dödens labyrint handlar om Thomas som vaknar upp i en glänta med tonårspojkar utan ett endaste minne från sitt förflutna. Medan Thomas försöker lista ut vad som har hänt honom och vart han är så upptäcker han sakta men säkert att någonting står riktigt illa till med stället han kommit till. Det visar sig att det finns en stor labyrint i anslutning till gläntan och dag efter dag söker killarna efter en utgång, men det verkar inte finnas någon. Ska de någonsin ta sig ut och vad är det för värld de egentligen lever i? 
 
Jag förskörer fånga några vettiga tankar om den här boken. Jag hade väldigt höga förväntningar på Maze Runner - I dödens labyrint, men det här hade jag inte förväntat mig. Boken är som en komplett dystopi med en rad av filosofiska tankar. Till en början imponeras jag över de snabba, korta och lättlästa kapitlena som genast bidrar till bokens spänning. Jag försöker ständigt lista ut en lösning samtidigt som pojkarna i gläntan försöker göra det. Jag kämpar och kämpar, men kommer inte fram till något. Jag säger inte att jag är världens smartaste, men jag brukar kunna lösa böcker ganska bra. Maze Runner - I dödens labyrint är en hård nöt att knäcka och även om jag slutligen får ihop lite saker så är det först i takt med att Thomas gör det. Spänningen hålls ständigt vid liv och jag vill veta mer och mer. Det är med sckräckblandad förjusning jag läser.
 
Boken börjar med att Thomas kommer till gläntan. Som läsare sätts jag genast in i bokens huvudkonflikt och också med dilemmat med att ingen minns någonting. Till viss del är det svårt att förstå sig på karaktärerna just därför att de i stort sett saknar bakgrund, men genom boken så växer karaktärerna och de får sina personligheter. Det är väldigt imponerande och skickligt av Dashner att göra karaktärernas utveckling och personlighet så levande och växande genom boken. Thomas, som huvudkaraktär, är smart och listig samtidigt som det märks att han är ung vilket jag gillar. I Maze Runner - I dödens labyrint skulle det ha varit lätt att glömma bort att karaktärerna är så pass unga som de är, men det syns när de handlar snabbt utan att tänka och låter känslor bestämma. 
 
Allting med den här boken är så otroligt smart! Varenda liten detalj gör boken bättre och ökar intensiteten i det stora mysteriet. Jag vill veta vad allt handlar om, men vågar knappt läsa på grund av den rädsla och obehag jag känner över handlingen. Att allt blir så verkligt och påtagligt bevisar än en gång hur bra den här boken är. 
 
Jag kan inte förstå att jag har avslutat något så bra. I slutet av berättelsen så levde jag i boken och redan nu vet jag att den kommer att spegla mina tankar framöver. En bok som är bra från första till sista sidan. Spänningen avtar aldrig och jag kan känna hur gärna jag skulle vilja ha nästa bok framför mig. Det här är en bok som sätter ribban högt för kommande böcker. 
 
Böcker i serien Maze Runner:
The Kill Order
The Fever Code
Maze Runner - I dödens labyrint
The Scorch Trials
Thomas's First Memory of the Flare
The Death Cure
The Maze Runner Files

Kommentarer:

1 Rebecca R:

Nu ser jag verkligen fram emot att läsa den. (Den står i min bokhylla och väntar på mig) :P

Svar: Läs den!! :)
inutienbok.blogg.se

2 Vilma:

Jag gillade också boken väldigt mycket! Känns som att vi bara är ett fåtal som verkligen älskade boken :)

Svar: Ja, kanske det, men jag tyckte den var riktigt bra och det är kul att du också gjorde det! :)
inutienbok.blogg.se

3 Emilia:

Jag gillade också boken väldigt mycket.
Jag läste dock den på engelska. (Brukar oftast läsa böcker på originalspråket.)
Jag undrar bara lite över pojkarnas slang.
Vad har de för ord på svenska? Är väldigt nyfiken :)

Svar: Vad kul! Den är enligt mig väldigt bra! :)

Exempel på slang:mos, klonk, klagarna
inutienbok.blogg.se

4 Johanna:

Vad är the maze rinner fils för något? Och vad är Thomas först memory of the flare för bok? Känner inte igen dem. Jag har bara the maze runner, the scorch trials, the Death Cure och the kill orders

Svar: Thomas first Memory of the Flare är en lite mellanbok som utspelar sig mellan den andra och sista boken i trilogin och handlar om Thomas minnen. The Maze Runner Files är samling av information om världen The Maze Runner utspelar sig i. Det här är alltså bara extra böcker och inte några "egentliga" böcker i trilogin. :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: