Rekviem

titel: Rekviem

del: 3/3

författare: Lauren Oliver

förlag: Bonnier Carlsen

start: 9/10-13

slut: 17/10-13

 

Om: 

Rekviem är den tredje och avslutande delen i Lauren Olivers Delirium-trilogi. Första boken handlar om Lena som lever i ett samhälle där kärlek är en sjukdom. Alla artonåringar får utföra en operation som ska göra att de inte känner kärlek. Men vad händer när ett helt samhälle inte känner någonting? Vad är rätt och fel? Lena och bästa kompisen Hana är ofta ute och löptränar. Vid ett sådant tillfälle träffar de Alex. Plötsligt vet inte Lena vad som är farligast, ett liv i trygghet eller ett liv utan kärlek. 

 

Jag gillade både första och andra boken i serien även om den andra var min favorit. Jag var verkligen nyfiken på hur Oliver skulle avsluta den här trilogin och till skillnad från många andra tyckte jag hon lyckades bra. 

 

Jag gillar hur boken är berättad både från Hanas och Lenas perspektiv. Början var en aning seg och det tog ett tag innan jag kom in i boken och karaktärerna igen men när jag väl hade gjort det var det spännande hela vägen. Jag ville verkligen veta vad som skulle hända både Hana och Lena och varje gång det växlade var jag tvungen att läsa snabbare eftersom jag ville följa båda. Jag tycker kanske till och med att Hanas historia var en aning intressantare än Lenas. 

 

Avslutningen är både spännande och förvånande och jag tycker faktiskt att slutet är bra. Man får svar på många lösa trådar och enligt mig så finner Lena det som är viktigast för henne och på så sätt passar det att hon inte gör vissa val i slutet av boken. Det som jag kanske skulle vilja var att Hana skulle ha tagit mer plats i avslutningen, men annars är jag faktiskt nöjd. Nu efteråt är jag jättesugen på att läsa alla Deliriumnoveller och också läsa om hela trilogin i sträck.


Kommentarer:

1 Elina:

Den var så bra, fast jag gillade inte slutet så mycket, roligt att du gjorde det :)

Svar: Ja, blev förvånad själv att jag kunde gilla ett sådant slut. :)
inutienbok.blogg.se

2 Linda:

Ser fram emot att läsa första boken! Många har sagt bara bra om böckerna:).

Svar: Ja, det är bra böcker! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: