Bandet som inte får brista

titel: Bandet som inte får brista

del: 2/2

författare: Niklas Janz

förlag: Alfabeta - Recensionsexemplar

start: 24/4-15

slut: 30/4-15

 
Om:
 
En sagovärld, en verklighet, ett band som inte får brista och ett fartfyllt äventyr. 
 
I Bandet som inte får brista fortsätter äventyret om Milan, Mirjam och Linda. Boken tar vid direkt där Tornrummets hemlighet slutade och vi får läsa från både Mirjam och Lindas perspektiv liksom följa de andra karaktärerna från den första boken. I Tornrummets hemlighet flyttade Mirjam och hennes föräldrar till ett mystiskt hus och i husets historia verkar riktiga mysterier döljas. I Bandet som inte får brista nystar familjen och bästa vänen Linda vidare i mysteriet. Vad är det egentligen som vilar i skuggan av det stora huset?
 
Jag dras snabbt in i boken och jag vill läsa vidare. Det är en bra bok med flyt, ett högt tempo och stämning. Tyvärr är Bandet som inte får brista inte som Tornrummets hemlighet. Den obehagliga spänning som vilade i den första boken saknas och även fast jag får en bra bild av Linda och beskrivningarna Janz är bra så stör jag mig på Milan och Mirjam. De är småsinta och kommunicerar inte, vilket gör mig irriterad. Dessutom är en del saker lite väl uppenbara, även om jag tycker att Janz har kopplat ihop de olika komponenterna i berättelserna på ett bra sätt. Kanske var det för att Tornrummets hemlighet fångade mig på ett sådant självklart sätt som jag blev en aning besviken på Bandet som inte får brista
 
Runt 200 sidor in i boken börjar boken bli så där obehagligt spännande som Tornrummets hemlighet. Det är så den ska vara! Till skillnad från den föregående boken vill jag inte följa Milan utan det är Lindas berättelse som intresserar. Det är tråkigt att ena halvan av bokens handling bara rusar fram när den andra står stilla, men snabbt ändras det hela och boken blir en spännande helhet. 
 
Både Tornrummets hemlighet och Bandet som inte får brista innehåller en fantastisk fantasivärld och en berättelse som får mig att imponeras av Niklas Janz. Det är spännande, mystiskt och obehagligt. Jag gillar det! Jag hoppas på att få ta del av något nytt verk av Janz inom en snar framtid. 
 
öcker i serien om Mirjam:
Tornrummets hemlighet
Bandet som inte får brista

Kommentera här: