Interesting Books in March

 
Lauren Olivers nya bok handlar om en flicka som inte är sig lik efter en olycka och sedan mystiskt försvinner. Det leder till att hennes syster börjar leta efter henne. Jag tycker handlingen verkar spännande och har tidigare läst Deliriumtrilogin av Oliver som jag gillade. 
 
Jag har tidigare läst alla böcker i Parasollprotektoratetserien av Carriger som har kommit ut på svenska och jag gillade allihopa! Nu kommer en serie som utspelar sig efter serien om Alexia Tarabotti. Det är som en fristående fortsättning och utspelar sig i samma värld. Serien verkar helt klart intressant. 
 
Jag har läst den första boken i den här trilogin på svenska, Half Bad - Ondskans son, och fastnade för den mörka och unika handlingen. Boken grep verkligen tag i mig och jag längtar efter att läsa fortsättningen på trilogin. Den första boken handlar om Nathan som är hälften vit häxa och hälften svart häxa och försöker passa in i ett samhälle där han inte är välkommen. 
 
Efter The Mortal Instruments-serien har Clare hunnit påbörja flera serier som utspelar sig i Shadowhunter-världen. En av dem är Tales from the Shadowhunter Academy där The Lost Herondale är bok två. Boken handlar om att det kan finnas en till Herondale någonstans och jakten på denna person. Jag tyckte verkligen om världen som Clare byggt upp när jag läste The Mortal Instrument och kan tänka mig att läsa någon av hennes andra serier om världen. 
 
The Orphan Queen fångar direkt mitt intresse med sitt fina omslag. Boken är den första delen i en ny serie med samma namn. Boken handlar om en föräldrarlös prinsessa som tillsammans med andra föräldrarlösa barn lärs upp till tjuvar. Senare får prinsessan i uppdrag att spionera på ledarna av kungarriket, men snart kommer allt att förändras. Kommer prinsessan kunna rädda kungariket? Jag tycker handlingen låter väldigt intressant och lite annorlunda. 
 
En bok som jag fastnade för på grund av det fina omslaget. Written in the Stars handlar om en flicka med invandrar föräldrar som låter henne välja det mesta själv, men är fastbeslutna att gifta bort henne. Det här skapar problem när huvudkaraktären blir kär. Allt kommer till sin spets när hennes föräldrar tar med henne till Pakistan och hon helt plötsligt ska bli bortgift. Hur ska det gå?
 
Vilka böcker har ni spanat in i Mars? Har ni läst någon av dessa böcker? :)
 
Bilderna är från Goodreads och om ni klickar på boktitlarna så kommer ni till bokens Goodreadssida.

Kommentarer:

1 Petra:

Half Wild vill jag också läsa, och The Lost Herondale (även om jag tror jag väntar tills alla noveller kommer ut i en bok). :) Och jag har läst The Orphan Queen (vilken var superbra) och Vanishing Girls (vilken var alldeles fantastiskt bra!), och rekommenderar båda. Dessutom tänker jag rekommendera boken The Storyspinner av Becky Wallace som kom ut i början av månaden, och som blev en av mina absoluta favoritböcker. Så kolla in den. :)

Svar: Jag blir jättepeppad på att läsa The Orphan Queen och Vanishing Girls eftersom du gillade dem! Var redan sugen på dem innan och nu förstärktes det! Jag ska helt klart kolla in The Storyspinner. Tack för tipset! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: