Prodigy

titel: Prodigy

del: 2/3

författare: Marie Lu

förlag: Modernista - Recensionsexemplar

start: 28/12-14

slut: 1/1-15

 
Om:

Det finns böcker som överraskar en mer än andra. Det finns också böcker som är nummer två i en trilogi/serie och bättre än den första. Prodigy är en sådan bok!
 
Prodigy är fortsättningen på dystopin Legend. Böckerna utspelar sig i en framtid där Republiken styr sitt folk med järnhand. Det finns ingen rösträtt, inga rättvisa domslut och ingen chans att förändra landet. Det är så läget alltid har varit, men allt kommer att förändras. 
 
Om jag blev imponerad av June i första boken är det ingenting mot vad jag är nu. Från början av Prodigy har hon bara växt mer och mer. Hon är inte bara smart och tuff längre utan det kritiska tänkandet har etablerats och hon kan nu titulera sig smart på riktigt. Hon kritiserar både republiken och rebeller och vänder ut och in för att hitta det rätta. Något som inte går, men hon kämpar ändå för att vara en god människa och med detta så växer boken. 
 
Boken är mer spännande än Legend och mer oförutsägbar. Handlingen känns inte lika uppgjord och utstakat gjord för att locka, utan den är mer oväntad och jag vill bara läsa vidare. Jag har fastnat på riktigt.
 
Jag mistänker att jag bävar för att läsa Days kapitel och längtar efter att läsa Junes. Vilket kan bero på att jag litar mer på June. I Legend framstod Day som mer moraliskt god, men inte i den här boken. I Prodigy börjar hämnden och hatet stiga inom honom och han tänker inte klart. Jag uppfattar inte lika mycket känslor från hans sida heller.
 
June är den som fångar mig i berättelsen och när hon ifrågasätter sin egen "insta love" fastnar ett leende på mina läppar. Nu hoppas jag bara att även Day visar sin bästa sida i Champion och vi får ett känsloladdat avslut. 
 
Vad ska jag säga? Om Legend är en liten stjärna på himlen så är Prodigy solen. Hur kan en andra bok vara bättre än den första? Bra Marie Lu. Det kallar jag att överraska.
 
Prodigy är ingen dålig kopia, ingen B-film. Prodigy är något alldeles eget, något starkt och den växer bara mer och mer. Legend byggde upp en värld och karaktärer som skapade intresse hos mig och Prodigy är explosionen som ger mig allt, spänning, kärlek, vänskap, samhällsproblem och intriger. En dystopi på ett utmärkt vis med två smarta ungdomar som verkligen tänker till. Det här är vad jag vill läsa och Marie Lu ger mig det!
 
Jag känner mig nöjd när jag har läst ut Prodigy. Tack för den underbara berättelsen Marie Lu! Tack för att du skrev en bok som fångade mig så obeskrivligt bra. Tack!
 
Böcker i trilogin Legend:
Livet före Legend
Legend
Prodigy
Champion

Kommentarer:

1 Elvira:

Tyckte typ helt samma! :D Och SÅ HIMLA BRA RECENSION! Känner för att bara kopiera allt rakt av ;D men det går ju inte riktigt ...

Svar: Kul att du tyckte lika bra om boken som jag och att du gillar recensionen! Jag blir så glad! Jag ser fram emot att läsa din icke kopierade recension haha! :D
inutienbok.blogg.se

2 Amayah:

Fin recension!
Är också väldigt intresserad av böcker. Är du sugen på ett länkbyte? Eller skulle det vara okej om jag la till din blogg bland mina länkar? :))

Mvh
Amayah

Svar: Tack så mycket! Vad kul att du gillar att läsa. Visst kan vi göra ett länkbyte. :)
inutienbok.blogg.se

3 Elin - Bokparadiset:

Håller med om typ allt! Så fruktansvärt bra serie och jag tycker faktiskt att sista boken var den bästa så du har något att se fram emot :))

Svar: Jag läste ut Champion idag och den var jättebra! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: