Nattens cirkus

titel: Nattens cirkus

del: ingår inte i en serie

författare: Erin Morgenstern

förlag: Norstedts

start: 19/12-14

slut: 28/12-14

 
Om:
 
Magi är bara konsten att manipulera.
 
Nattens cirkus handlar om den mystiska cirkusen Le Cirque des Rêves. Cirkusen är både mystisk och magisk och den lockar åtskilliga besökare. En av sakerna som skiljer Le Cirque des Rêves från andra cirkusar är att den bara är öppen på natten. På cirkusen ryms inte bara människoöden utan också många mörka hemligheter. 
 
Redan från första sidan fångar Morgenstern mig med det sällsamt välkomponerade språket och lättheten i det skrivna. Jag vill veta mer om det som är dolt och även om det som beskrivs öppet. 
 
I nattens cirkus spelas ett mörkt, mörkt spel. Celia blir uppfostrad av sin far att en dag möta en andra spelare. Ingen av spelarna vet vad som väntar. Celia är en av huvudkaraktärerna i boken liksom den andra spelaren. Genom historien får man följa flera berättare däribland de båda. Boken växlar inte bara mellan olika berättarröster utan också i tid vilket ibland kan bli krångligt, men det förstör inte det andra utan jag fortsätter att läsa ändå.
 
Morgenstern lyckas i Nattens cirkus väcka något nytt. Hon väcker en mysig känsla samtidigt som det finns obehag. Det blir en spännande kombination som får mig att vilja vända blad efter blad.
 
Miljön i boken är något av det som gör boken mest levande. Det är bokens prick över i i:et. Den detaljrikedom och fokus som görs av beskrivandet av cirkusen, tälten, lukterna och smakerna får det att vattnas i min mun och måla upp friska vindar och vackra landskap framför mina ögon. Jag kan nästa se tygerna till de fantastiska klänningarna som beskrivs och allt rör sig framför mina ögon. Hela cirkusen kommer till liv i mitt sinne!
 
Nattens cirkus är ingenting som går att förutse. Det är en ny läsupplevelse du inte vill vara utan! Varje sida som vänds är som att gå runt ett nytt hörn. Du vet helt enkelt inte vad som väntar!

Kommentarer:

1 Elina:

Jag älskade den också när jag läste den! (:

Svar: Den var riktigt bra! :)
inutienbok.blogg.se

2 Elvira:

Nu vill ja plocka upp den prick genast ju! :O :D

Svar: Vad bra! Det borde du göra! :D
inutienbok.blogg.se

3 Sofie Nordquist:

Jag tyckte mycket om denna bok när jag läste den. Håller med dig om att det är spännande att vända blad varje gång, det är bra skrivet!

Svar: Ja, det är det! Jag hoppas att det är många som läser Nattens cirkus för den är värd det! :)
inutienbok.blogg.se

4 Petra:

Den här har stått oläst i min bokhylla i flera år, men nu blev jag definitivt mycket mer intresserad av att läsa den. Plus, superb recension. :)

Svar: Kul att du gillar recensionen och den gjorde dig intresserad av Nattens cirkus! Du borde verkligen läsa den i år. Det är en bra bok! :)
inutienbok.blogg.se

5 Johanna:

Nattens Cirkus är helt fantastisk, blev himla sugen på att läsa den igen nu! ;)

Svar: Det är en riktigt bra bok och den förmedlar en speciell känsla. Jag förstår att du blev sugen på att läsa om den. Jag tror också jag ska göra det någon gång! :)
inutienbok.blogg.se

6 bloggbohemen:

Har tittat på den flera gånger i bokhandeln, men det har inte blivit något inköp än. Nu blev jag dock ännu lite mer nyfiken. Kanske får den följa med hem nästa gång!

Svar: Det tycker jag den borde! Det är en bra bok med väldigt fint språk. :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: