Skuggan av Anna

titel: Skuggan av Anna

del: ingår inte i en serie

författare: Rebecca James

förlag: Alfabeta - Recensionsexemplar

start: 15/5-14

slut: 20/5-14

 
Om:
 
Ännu en strålande bok skriven av Rebecca James! 
 
Det här är den andra boken jag läser som är skriven av författaren Rebecca James. Den första boken jag läste var Sanningen om Alice och den gillade jag jättemycket. Jag gillade Skuggan av Anna också! Jag hade väldigt höga förväntningar inför den här boken och när jag började läsa den så kändes det som om boken skulle bli en slags upprepning av Sanningen om Alice fast med andra karaktärer, men det blev det inte.
 
Skuggan av Anna handlar om Tim som bor hos sin föredetta flickvän som anser att han är lat och måste skaffa sig ett bättre arbete och en egen bostad. Tim är till en början tveksam, men sedan hittar han en ett ställe att bo på som hyresgäst hos den mystiska Anna. 
 
Boken är kanske inte lika mörk, läskig och rent otäck som jag tyckte Sanningen om Alice var, men den är nästan vackrare och sorgligare och väldigt, väldigt bra. Rebecca James är helt klart en otroligt skicklig författare och hon väver in spänningen och mystiken i boken samtidigt som hon bygger upp intressanta karaktärer. 
 
Karaktärerna är verkligen intresseväckande! Till en början påminner karaktärerna om de i Sanningen om Alice, men sedan inser man att de är annorlunda. Det sjuka finns där, men kanske inte där man tror att det ska finnas. De flesta karaktärerna döljer någonting, vilket gör att det är svårt att veta vem den riktiga antagonisten är, och det gör boken ännu mer spännande. Jag gillar verkligen hur hon har skapat Anna, Tim, Lilla, Patrick, Fiona och Marcus. Jag gillar också att den här boken planar ut åt motsatta hålla mot hur Sanningen om Alice avslutades.
 
Miljöbeskrivningarna i boken ger intressanta inslag och förklarar verkligen hur både Tim och Anna ser på saker och ting. Jag gillar att man får läsa ur bådas perspektiv. Det gör boken ännu bätre.
 
Jag ser verkligen fram emot att få läsa framtida verk av Rebecca James efter att ha läst både Sanningen om Alice och Skuggan av Anna!

Kommentarer:

1 Elise ifrån Bokbloggis:

Hej! Har utmanat er att göra TMI-tag! Frågorna hittar ni här: http://bokbloggis.bloggplatsen.se/2014/05/23/10716251-tmi-tag/

Lycka till!

Svar: Jag ska göra utmaningen snart. Tack så mycket! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: