The Best of Me

titel: The Best of Me

del: ingår inte i en serie

författare: Nicholas Sparks

förlag: Sphere

start: 7/6-14

slut: 11/6-14

 
Om:
 
En tonårsromans som slutar tvärt och en förfärlig olycka. Ett halvt liv senare möts Dawson och Amanda igen efter att deras gemensamma vän har gått bort. Finns känslorna fortfarande kvar och har livet kommit emellan dem?
 
The Best of Me är en väldigt fin berättelse om två människors kärlek till varandra, de olyckliga händelserna i livet och om att tro. Jag hade inte så höga förväntningar på boken, men har hört många positiva saker om Nicholas Sparks böcker och filmerna baserade på dem. Den här boken gav verkligen mersmak. 
 
Inledningen av boken är en aning seg, men när jag väl kom in i den så ville jag bara läsa vidare. Det finns så mycket sorgligt, vackert och spännande i The Best of Me. Karaktärerna i boken kan till en början kännas klychiga med Dawson som är en Cole och som förväntas vara kriminell och farlig och Amanda som är den perfekta tjejen, men historien blir så mycket mer än det. Det finns ett djup och en komplexitet i alla karaktärer. Det är väldigt intressant hur man får ta del av så mycket av alla karaktärer på bokens 392 sidor. Man får läsa ur olika synvinklar, höra karaktärer berätta om andra karaktärer och läsa personliga brev genom bokens gång. Det är riktigt fint beskrivna karaktärer och de flesta tänker längre än man skulle kunna tro.
 
Miljön i boken är fint beskriven. Jag får direkt en känsla av hur allt ser ut. Dawson och Amandas vän Tucks hem, Amandas barndomshem, Dawsons liv och hem. Beskrivningarna är inte jättemålande, men vackra och vävande förklaringar av hur det ser ut gör att jag får en fin bild framför mig när jag läser.
 
Konflikterna i romanen trappas ständigt upp och jag vet att det kommer att explodera i slutet på ett eller annat sätt vilket är väldigt spännande. Dawson får problem med sin släkt när han kommer tillbaka till barndoms staden. Amanda fajtas med interna konflikter liksom externa. Det är väldigt intressant att läsa om gamla konflikter samtidigt som det kommer nya. Sparks är väldigt skicklig på att få ihop dåtid och nutid på ett bra sätt. 
 
En vacker berättelse som gjorde mig tårögd. Språket, miljön och berättandet i stort ger stämning och inlevelse. För alla som söker en romantisk bladvändare att ta med till stranden så är den här perfekt. 

Kommentera här: