Flyt som en fjäril, stick som ett bi

titel: Flyt som en fjäril, stick som ett bi

del: ingår inte i en serie

författare: Elin Nilsson

förlag: Alfabeta - Recenisonsexemplar

start: 29/5-14

slut: 6/6-14

 

Om:

 

När din största hobby blir en besatthet kan hela din värld rasa samman. 

 

Flyt som en fjäril, stick som ett bi handlar om Miranda som i början av boken bara är tretton år men redan tränar simning och favoritsimsättet fjäril nio gånger i veckan. I början av boken umgås hon mycket med bästa vännen Johanna och vännen Magge något som förändras när träningen och besattheten att bli bra nog och att bli bäst i simning tar fart.

 

Jag har inte läst någonting av Elin Nilsson tidigare men blev direkt lockad av handlingen i Flyt som en fjäril, stick som ett bi. Det positiva i boken är hur handlingen växer och växer. Det startar intressant och fortsätter likadant. Jag blev tyvärr väldigt besviken på språket. Jag vet att det finns författare som skriver med talspråk bara för att det ska kännas verkligare och mer lättsmält att läsa, men jag gillar det inte. Jag tyckte det var riktigt kämpigt att läsa och stod inte ut med att det stod ”säja”, ”dej”, ”mej” och så vidare. Det gjorde att hela boken blev otroligt svårläslig. En annan sak jag inte gillade var att ord stod med bara stora bokstäver.

 

Boken Flyt som en fjäril, stick som ett bi börjar med att Miranda tävlar. Hon förklarar känslan när hon kastar sig i vattnet och vad som gäller. Det är en smart exposition som visar hur erfaren Miranda är och att hon fast hon är så ung vet precis hur hon ska göra. Det visar också vilket fokus hon har. 

 

Bokens främsta karaktärer är huvudkaraktären Miranda, hennes familj, kompisen Johanna, ärkerivalen Rebecka, tränarna Emma och Mario. 

 

Jag tycker att miljön i boken är lite tråkig, visst jag får en bild av staden som ingen riktigt verkar gilla, men det är inte mycket mer än så. Jag gillar däremot hur författaren beskriver allt med vattnet och simningen. Det kan också finnas en poäng med att beskrivningarna med simning är mer detaljerade och det andra mindre eftersom vi ser allting från Mirandas synvinkel och hennes blick riktas mot just simningen.  

 

Flyt som en fjäril, stick som ett bi utvecklas genom att Miranda blir mer och mer besatt av att nå sitt mål i simningen samtidigt som hon har en allvarlig konflikt med bästa vännen Johanna. Man kan också se en förändring när hennes familj börjar bete sig annorlunda. 

 

En bok med en väldigt intressant handling, som handlar om sport, viljan att vinna och relationer med familj och vänner. En bok som kanske passar bättre för människor i Mirandas egen ålder fjorton till femton år eller helt enkelt personer som klarar av talspråk rakt igenom. 


Kommentera här: