A Great and Terrible Beauty

titel: A Great and Terrible Beauty 

del: 1/3

författare: Libba Bray

förlag: Simon and Schuster

start: 28/12-13

slut: 2/1-14

 

Om: 

Gemma Doyle är bokens huvudkaraktär och drömmer om ett liv i London så olikt det liv hon lever i Indien som man komma, men hennes mamma vill inte att Gemma ska åka till London. Allt förändras tidigt i boken och Gemma får börja på den högklassiga skolan Spence Academy for Young Laides. Där kommer Gemmas hemligheter, och även andras, komma fram ur mörkret.

 

Till en början tyckte jag att boken var ganska spännande, mystisk och annorlunda från böcker jag läst tidigare, men när Gemma kom till Spence så hamnade boken i ett tråkigt limbo och historien blev inte lika intressant. 

 

Jag gillar inte riktigt Gemma Doyle som huvudkaraktär. Hon gör hafsade och obeslutsamma saker och det känns ibland som att det inte alls ligger något bakom hennes handlingar. Jag kan förstå att hon känner en viss förvirring och osäkerhet när hon hamnar i en så annorlunda miljö som hon gör, men det skulle ändå behövas mer tyngd och förklaring bakom det. Om jag var Gemma skulle jag vilja ta reda på så mycket som möjligt om de mysterier som hon möter och om sig själv istället för att ränna runt och göra annat.

 

De andra tjejerna i boken, Gemmas vänner på skolan, är också ett frågetecken för mig. Varför blir de helt plötsligt så intresserade av gamla myter och andra saker så att de är beredda att riskera sina platser på skolan för det? Jag tycker också att hela vänskapen mellan flickorna känns oäkta. Hur kan man gå utan förklaring från att vara ovänner till bästa vänner. 

 

Samtidigt är det något med boken jag gillar. Jag tycker språket är ganska bra och Gemma som berättare är inte heller allt för illa. Handlingen är egentligen inte dålig utan snarare mystisk och gör en nyfiken. Det känns ändå som om det fattas något i A Great and Terrible Beauty. Kanske är det djupare karaktärer? Det känns som om man bara får skrapa på ytan på karaktärerna som är i fokus det vill säga Gemma, Ann, Pippa och Felicity och att de verkligt intressanta karaktärerna göms undan. 

 

Även fast jag har skrivit mycket negativt om den här boken är det fortfarande någonting som får mig att vilja läsa de andra böckerna i trilogin och det ska jag.


Kommentera här: