Under Guds himmel

titel: Under Guds himmel

del: ingår inte i en serie

författare: Niklas Krog

förlag: En bok för alla

start: 16/11-14

slut: 22/11-14

 
Om:
 
Under Guds himmel badar människor i blod.
 
Under Guds himmel handlar om Madhim som föddes kristen, med ett kristet namn. Under speciella omständingheter växer Madhim upp hos muslimska föräldrar i en nomadstam. Boken handlar om det eviga kriget om den heliga staden Jerusalem, om ett krig mellan muslimer och kristna, ett krig som aldrig tar slut.
 
Jag har inte varit motiverad att ta upp den här boken och när jag drog den i min lilla skål så var jag inte positivt inställd, men boken förvånade mig. Det är mycket historia med, men de korta, snabba kapitlen gör att boken blir lättläst och jag vill läsa vidare. 
 
Själva handlingen är från början uppbenbar, men förändras sedan när det tydliga målet försvinner. Då kretsar boken istället mer runt kriget än runt Madhim. Det gör boken en aning komplicerad och jag förstår inte vart Krog vill föra mig i berättelsen. 
 
Trots detta var boken en positiv överraskning och jag gillade att läsa om de historiska karaktärerna som var lätt uppmålade i bokens handling. Om ni är intresserade av en historisk bok med snabba kapitel så kan Under Guds himmel vara rätt bok för uppdraget. 

Kommentera här: