Maze Runner - I vansinnets öken

titel: Maze Runner - I vansinnets öken

del: 2/3

författare: James Dashner

förlag: Semic - Recensionsexemplar

start: 29/11-14

slut: 30/11-14

 
Om:
 
"This is so creepy"
 
"This is so creepy" är den första riktiga tanken jag har när jag börjar läsa Maze Runner - I vansinnets öken. Jag har redan efter några sidor fått tillbaka den där spännande, obehagliga känslan från Maze Runner - I dödens labyrint. Jag vill läsa vidare och få reda på allt. 
 
I boken Maze Runner - I vansinnets öken får Thomas och de andra pojkarna från Gläntan möta den moderna teknologin samtidigt som de fajtas mot minnen som inte vill infinna sig. Ska Thomas och de andra någonsin bli fria? Finns det en plats på jorden värd att leva på?
 
Jag gillar Thomas som huvudkaraktär även fast jag ibland tycker han är för naiv, särskilt när det gäller Theresa. Han tar inte tag i saker och är inte den ledaren jag skulle vilja att han skulle vara. Enligt mitt tycke är Thomas helt enkelt en aning för vek. Bikaraktärerna är bra i boken även om jag tycker att man fick en bättre känsla av dem i förra boken. I den här boken känner jag inte riktigt igen Minoh och Stekis, men jag gillar dem fortfarande. Theresa tycker jag desto sämre om. Jag tycker hon är självisk och litar inte riktigt på henne.
 
Jag vet att det finns fantasi och jag brukar tänka på mig själv som någon med mycket fantasi, men hur har James Dashner kommit på allt detta? Det är galet! Hela berättelsen är galen och obehaglig. Jag får kämpa för att släppa boken samtidigt som jag gång på gång vill slå ihop den för att jag blir rädd. Om ni trodde att känslan av att vara fast minskar bara för att man är fri så har ni fel. Det är inte bara att vara fast på ett mindre område som definierar instängdhet utan också att vara fast utan att kunna påverka vad som sker. 
 
Vågar du läsa vidare? Vågar du följa berättelsen om Thomas? Vågar du se vad barn utan minnen kan åstadkomma? 
 
Det är omöjligt att skiljas från dessa böcker. De fastnar som tuggummi i håret och vägrar lossna. Jag är hjälplöst tvungen att läsa vidare. 
 
Jag har ingen aning om vad som ska hända. Det som ska hända styrs inte av några planeringar som Wicked har gjort eller något annat utan av Dashner och vart hans ord kan ta oss. 
 
Har du läst Hungerspelen? Det är ett spel med regler eller hur? Du vet vad som är meningen att det ska ske? Det finns en spelledare och ett upplyst spelsätt på en spelplan. Deltagarna vet hur spelet går till. Eller hur?
 
Maze Runner är också ett spel. Ett spel utan regler. Ett spel med skyltar och anvisningar, men deltagarna har ingen aning om vad för slags spel de spelar och spelledarna är Wicked. Skulle du våga spela?
 
Böcker i serien Maze Runner:
The Kill Order
The Fever Code
The Scorch Trials
Thomas's First Memory of the Flare
The Death Cure
The Maze Runner Files

Kommentarer:

1 gia:

Usch!! Har inte läst boken men lustigt nog såg jag filmen precis :) hoppas ingen behöver uppleva sådana hemskheter !

Svar: Nej, det är sant! :)
inutienbok.blogg.se

2 Kalle:

Läste precis ut boken och den är så spännande! :D Fast jag blev dock ganska väldigt irriterad när Teresa och Aris höll på som dom gjorde :) Lite tråkigt bara att behöva vänta till typ slutet av maj tror jag för att fortsätta läsa nästa del :/

Svar: Vad kul att du gillade den! Håller med om att den är spännande! :D Ja, det var en irriterande del av boken! Ja, önskar att jag hade nästa bok nu! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: