Ketchup Clouds

titel: Ketchup Clouds

del: ingår inte i en serie

författare: Annabel Pitcher

förlag: (Orion Audiobooks)

start: 9/11-14

slut: 15/11-14

 
Om:
 
Zoe lever på Fiction Road, men egentligen så existerar hon inte och det gör inte gatan heller.
 
Ketchup Clouds handlar om en flicka som känner en otrolig skuld. Skulden är så stor att hon inte kan äta, inte kan sova, inte kan leva. Hon känner att hon håller på att explodera inifrån och beslutar sig för att tala om vad som hänt för någon, någon som inte kommer kunna avslöja det. 
 
Jag gillar den här ljudboken riktigt mycket, samtidigt som jag tycker den är jobbig. Huvudkaraktären som i nästan hela boken kallas för Zoe är irriterande. Hon handlar i smyg, ljuger och gör tvärtemot det hon känner. Det gör mig sur, men det går inte att komma ifrån att Zoe också är en allmänt härlig huvudkaraktär. Hon är unik, hon är snäll och omtänksam, har bakgrund och identitet. Pitcher har helt enkelt lyckas skapa en komplex huvudkaraktär, som lever och som gör misstag. Det gör hela historien mänsklig och mer realistisk. 
 
De andra karaktärerna är också skickligt uppbyggda och hela berättelsen innehåller så mycket. Det finns känslor, detaljerade underbara miljöbeskrivningar och så mycket mer. Jag blir lite förtrollad av historien och den gör mig både ledsen och upprörd. 
 
Det är inte bara Zoe man får följa utan alla männsikor runt omkring. Hennes systrar, hennes mamma, hennes pappa, Max, Zandra och Aron. Det är mer än att växa upp, mer än att ha hemligheter och det är det som gör boken så bra. 
 
Jag skulle inte tveka om jag var ni. Det här är en bok att ta upp och läsa. Läs för att Zoe drömmer om att bli författare, läs för att Aron vill resa jorden runt, bara läs! 
 
Andra böcker av Annabel Pitcher:

Kommentarer:

1 FrökenTV, bloggen om tv och film:

verkar bra

Svar: Det är en bra bok! :)
inutienbok.blogg.se

2 Emma:

Den här har jag aldrig hört om tidigare, men den verkar ju jätte bra! :)

Svar: Du borde läsa den eller lyssna på den! Det är en bra bok! :)
inutienbok.blogg.se

3 Emma:

Ja den verkade verkligen mysig :)

Kommentera här: