Avblattefieringsprocessen

titel: Avblattefieringsprocessen

del: ingår inte i en serie

författare: Zulmir Bečević

förlag: Alfabeta

start: 30/11-14

slut: 3/12-14

 
Om:
 
Är du svensk? 
 
Vad är det som avgör vem som är svensk? Är det varifrån vi kommer? Vart vi har levt största delen av vårt liv? Hur det känns inom en? Dessa frågor utforskas i Zulmir Bečević Avblattefieringsprocessen
 
Boken handlar om femtonåriga Alen som bor tillsammans med sin fosterfamilj i ett lite radhus i Sverige. Hos fosterfamiljen trivs Alen inte och hans riktiga pappa får han bara träffa en gång i veckan. Det Alen inte vet är att det kan bli värre och smygvis börjar han märka att hela Sverige är i rörelse. Det börjar ske förändringar och trygga lilla Sverige är snart inte så tryggt för alla. 
 
Jag hade inte några speciella förväntningar när jag började läsa Avblattefieringsprocessen utan jag var mest intresserad av att läsa en dystopi som utspelade sig i Sverige i en närmare framtid. Jag har inte läst något av Bečević förut, men efter mitt första möte med honom som författare är jag nyfiken på att läsa något mer.
 
Början av boken är lagom detaljrik och det är lätt att sätta sig in i Alens liv. Bečević skriver med en personlig röst och lyckas förmedla Alens känslor på ett väldigt naturligt sätt. Hela bokens handling förmedlas på ett sådant vis att både unga och äldre läsare lockas att hänga kvar i bokens flyt.  
 
Jag gillar karaktärerna och de viktiga ämnen som tas upp i boken. Avblattefieringsprocessen är otroligt aktuell i dagens samhälle och en bok som tar upp ämnet om nationalitet på ett nytt sätt. Genom Alen får vi upptäcka hur olika människor ser på vad det är att vara svensk och hur de godaste avsikterna kan förvrängas till något fruktansvärt. 
 
Jag tycker för det mesta om Alen som huvudkaraktär och det är inte så att jag inte håller med om det Alen säger. Det är bara det att jag vill se se lite överlevnadsinstinkt hos honom. Han känner ju obehag i kroppen så han borde slå på överlevnadsinstinkten och göra det han blir tillsagd att göra. Jag blir nervös och orolig när jag läser för att jag vet att någonting mindre bra kommer att ske. Men samtidigt förstår jag att Alen säger emot. Han är ju uppvuxen i Sverige och i Sverige är vi upplärda att tänka kritiskt, att i frågasätta. Det är så jag skulle göra om någon sa saker som jag inte höll med om. 
 
Jag har nyss läst en riktigt bra svensk dystopi. Boken ger en mycket viktigt att fundera över samtidigt som den är spännande och medryckande. Har ni tröttnat på det vanliga dystopiformatet och vill ha något annorlunda? Läs Avblattefieringsprocessen

Kommentarer:

1 Tina:

Den här verkar helt klart intressant :)

Svar: Boken är både intressant och bra! :)
inutienbok.blogg.se

2 Sofies bokblogg:

Jag började läsa den här boken, men annat kom mellan, så jag läste aldrig ut den. Den har dock ett väldigt spännande och aktuellt ämne, så jag vill egentligen ge den en till chans.

Svar: Du borde ge den en till chans. Det är den värd! Som du nämner så handlar boken om ett aktuellt ämne och jag tyckte att boken tog upp det på ett väldigt intressant sätt! :)
inutienbok.blogg.se

3 Björn Carheden:

Efter att ha hört författaren berätta om sig själv och boken på ett Frukostmöte i Simrishamn så sålde han snart slut på de böcker han tagit med. Boken är i princip en barn - och ungdomsbok men vi köpare och åhörare var i princip bara pensionärer. Jag har nu läst boken och skulle om jag fortfarande varit lärare på högstadiet köpt in den i klassuppsättning. Det är en perfekt bok för ungdomar som inte riktigt vet hur de ska förhälla sig till t.ex. SD.

Svar: Kul att fler åldersgrupper läser boken! Jag tyckte den var riktigt bra och din idé om att läsa den i skolor låter super! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: