Du glömde säga hej då

titel: Du glömde säga hej då

del: ingår inte i en serie

författare: Sarah Dessen

förlag: Rabén och Sjögren

start: 12/7-14

slut: 26/7-14

 
Om:
 
Äkta känslor i Sarah Dessens Du glömde säga hej då!
 
Jag blir sugen på en omläsning efter att ha läst denna bok! Mycket mer än så kom upp i mina tankar efter att ha läst Du glömde säga hej då. Mycket mer än är min favorit av de Dessen böcker jag har läst. Du glömde säga hej då var riktigt bra!
 
Du glömde säga hej då handlar om en tjej med många namn. Efter föräldrarnas skilsmässa blir ingenting sig likt och när Mclean chockerande väljer att följa med sin pappa istället för att stanna hos sin mamma så börjar en vårdnadstvist. Eftersom pappan jobbar som konsult på ett företag som äger resturanger så flyttar de mycket. På två år har de flyttat fyra gånger. Varje gång Mclean har kommit till en ny stad har hon blivit en ny person genom att ändra andra namnet Elizabeth. Eliza, Beth och Liz har alla varit helt olika personer, men när Mclean kommer till Lakeview blir det plötsligt dags att upptäcka vem hon själv egentligen är. 
 
Jag gillar Dessens språk från början till slut. Hon bygger upp realistiska karaktärer som jag har lätt att relatera till. Till en början blir jag förvånad över hur mycket jag känner för Mclean och allt hon har varit med om. Karaktärernas känslor känns väldigt äkta och det gör att jag har lätt att förstå och relatera till dem.  
 
Även om karaktärerna är de typiska Dessen-karaktärerna så är det ett koncept som fungerar. Mclean är duktig i skolan, har problem i familjen och försöker finna sig själv. Ibland kan jag tycka att hon är lite väl snäll och tassar på tå kring sina föräldrar fast det är de som borde förstå att Mclean är ledsen. Dave är vänlig, smart och rolig liksom Deb, Heather och Riley. 
 
Dessen är väldigt skicklig på att bygga upp allting runt huvudkaraktären, familjen, vännerna och miljön. Jag tycker att hon har lyckats väldigt bra med Mcleans familjesituation i Du glömde säga hej då. Jag tycker om pappans restaurang, Opal, modellprojektet och minnena från när Mclean var liten. 
 
Det är två saker i boken jag tycker är lite sämre och det ena är att boken är lite uppenbar och jag lyckades lista ut några saker ganska tidigt, men det gjorde inte så mycket. Det andra är att jag störde mig så pass mycket på Mcleans mamma i början av boken. Enligt mig kan hon inte förstå att hon har gjort fel och är ganska egoistisk. Allt eftersom relationen mellan Dave och Mclean börjar utvecklas blir det bättre mellan Mclean och hennes mamma och jag börjar fastna mer och mer i handlingen. 
 
Jag njöt verkligen av att läsa den här boken, och det är här är helt klart en ny Dessenfavorit! Efter att ha läst Du glömde säga hej då blir jag sugen på en omläsning av Mycket mer än så.  

Kommentarer:

1 Emelie Karlsson:

Haha jag har också ett sånt där ior bokmärke, fick det i julklapp för många år sedan!

Svar: Haha vad kul! Det är ett av mina favoritbokmärken! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: