Rör mig inte

titel: Rör mig inte

del: 1/3

författare: Tahereh Mafi

förlag: B/Wahlströms

start: 18/10-13

slut: 18/10-13

 

Om: 

Tahereh Mafis debut och den första delen i trilogin om Juliette heter Rör mig inte. Juliette har varit isolerad i mer än ett år. Isoleringen beror på den hon är, det hon kan göra. Juliette ville aldrig skada någon, men det gjorde hon. I rör mig inte måste Juliette bestämma sig för om hon styr sig själv eller om rädslan för vad hon kan göra styr henne.  

 

Dystopier, en organisation, ett styre, olika namn. De onda, de goda. Vad är vad? Rör mig inte har precis alla ingredienser som en dystopi idag har och den griper tag i mig direkt. Redan från början känner jag att den här berättelsen kan bli riktigt bra och att boken kan gå åt många olika håll. Boken utvecklades inte som jag trodde, men det blev riktigt bra och slutet förvånade mig.  

 

Karaktärerna är starka och Juliette är en lite annorlunda huvudkaraktär. Hennes berättarrörst är underhållande och har något unikt. Juliette hjälper till att bygga upp hela boken, men även Mafis beskrivningar är väldigt skickliga och får mig att vilja läsa vidare.

 

Boken drar mig rakt in i verkligheten. En maxad, skruvad verklighet, men en verklighet. En insikt om det jag redan vet, men gör så lite åt. Det här är en bok med det där lilla extra. Det är en bok jag kan läsa om, en bok som får mig att längta efter fortsättningen. Det här är en bok att läsa!

Kommentera här: