DE KOM FRÅN NORR

 

Det räcker med att se på boken så kommer alla känslor tillbaka. Jag har läst den här boken tre gånger. Det är mycket för mig eftersom jag inte läser om böcker så ofta. Fast De kom från norr bara har 237 sidor rymmer den så mycket känslor! Varje gång jag har läst den har jag gråtit på slutet. 

 

De kom från norr handlar om Hekja och är inspererad av de isländska sagorna. Hekja bor i en liten by. En dag blir byn attackerad av vikingar. Hekja flyr för sitt liv, men hon och hennes hund blir tillfångatagna. Hekjas härskarinna är Freydis Eriksdotter. Freydis Eriksdotter är en historisk person som har beskrivits på många olika sätt. I vissa sagor är hon en lojal, lugn fru och i andra är hon en brutal tjuv. I De kom från norr är Freydis en stark kvinna som står upp för sig själv och har makt. Tillsammans med sin hund ger sig Hekja ovilligt iväg på en resa som förändrar hela hennes liv. 

 

Boken är verkligen stark. Hekja får uppleva massor redan vid ung ålder och hon kämpar med att hitta sig själv, men hon är ändå väldigt stark. Freydis är en otroligt stark kvinna och hon kämpar ständigt för det hon vill. Det är något vackert med att få uppleva Freydis historia samtidigt som Hekjas och alla viktiga saker som händer dem. 

 

Kanske gillar jag den här boken så mycket på grund av allt skrämmande och sorgligt som händer i den. Den berörde mig väldigt mycket och den berör mig fortfarande. Historien är välskriven och gripande och Hekja och Freydis är bra beskrivna karaktärer. Allt detta gör att det här är en av mina absolut favorit böcker och jag hoppas verkligen att många läser den!


Kommentera här: