Little Bee

titel: Little Bee
del: ingår inte i en serie
författare: Chris Cleave
förlag: (Tantor audio)
start: 2/12-13
slut: 7/12-13
 
Om:
Kvinnornas historier börjar precis som Little Bees med samma sak att männen kom. Little Bee är en Nigeriansk flicka vars liv förändras för alltid på en strand, samma strand där en vit kvinna och en vit mans liv tar en kraftig vändning. Little Bee flyr, hon flyr för sitt liv och hamnar i England. I England lär sig Bee snabbt att för att överleva som flyktning så ska man antingen se bra ut eller prata bra. Hon bestämmer sig för att det är säkrast att prata bra och lär sig däför att prata "drottningens engelska". Det hon ännu inte vet är att hennes liv har många vändingar att ta och att mycket mer kommer att hända henne.
 
Jag tror att den här historien skulle kunnat vara ännu bättre om jag läst den. Det är som om känslorna stoppas upp på vägen från min dator till min hjärna, att ljudvågorna inte är lika effektiva som texten i en bok. Hur som helst så är det här en otroligt sorglig berättelser som framfördes med en aning ironi och humor. Det är en berättelse som får en att se kontraster och skillnader, sanningar och känslor. Författaren Chris Cleave har lyckas få ord på allt det där som är svårt att se. Han skildrar med säkerhet saker från olika delar i livet och hur vi människor tenderar att vara själviska eller tro att vi är mer själviska än vi egentligen är. 
 
Om jag läst Little Bee istället för att lyssna på den så skulle jag gråtit. Inte en gång. Inte två gånger. Utan flera gånger. Det är en bok utan slut, en bok som får mig att tänka på verkligheten och hur vi lever. Hur vi ser på människor som de och oss, och vi och de, istället för att se oss alla som den helhet vi är. 

Kommentera här: