Att läsa e-böcker

Jag har bara läst två stycken e-böcker. Den första läste jag på datorn. Det var Falla sönder av Tahereh Mafi. Den andra var Sätt mig i brand också av Tahereh Mafi, men den läste jag på mobilen. Jag tyckte både fungerade bra, men att det var lättare att läsa på mobilen än på datorn. Hade det inte varit för att Falla sönder är en mellannovell så tror jag inte jag skulle ha orkat läsa hela på datorn. Däremot tycker jag det är riktigt smidigt att läsa på mobilen. Det är som att alltid ha en bok i fickan. Jag brukar släpa med mig böcker överallt och på det här sättet så rikserar jag aldrig att glömma en bok och jag har alltid en bok att ta fram även om det bara är en liten stund jag ska läsa. Jag är helt klart intresserad av att läsa fler e-böcker på mobilen även om jag fortfarande föredrar vanliga böcker. Vad tycker ni om e-böcker och att läsa på mobilen/datorn?

Kommentarer:

1 Susanna Maria J:

Så smart det där med Eböcker ju!

Svar: Ja, det är riktigt smart! :)
inutienbok.blogg.se

2 Elvira:

Håller helt med, gillar fortfarande vanliga böcker mer, men är verkligen smidigt att ha en bok med sig hela tiden! :)

Svar: Ja, det finns både för och nackdelar med både och! :)
inutienbok.blogg.se

3 Maddie:

Jag läser bara på min läsplatta, är så otroligt smidigt att kunna ta med massa böcker utan att det väger mycket. Jag har till och med kommit så långt att jag köper böcker till min läsplatta även fast jag har den fysiska boken stående i min bokhylla :P

Svar: Oj, du har verkligen upptäckt det positiva med e-böcker! Det är helt klart väldigt smidigt och i läsplatta blir det inte så liten text heller! :)
inutienbok.blogg.se

4 Anna G.:

Häromdagen gjorde jag ett försök att räkna mina e-böcker som jag har i mobilen men gav upp när jag kommit till 300... Jag har en relativt stor mobiltelefon så jag tycker det fungerar okej att läsa på den men jag skulle mycket hellre ha en läsplatta.

Svar: Åh! Vad kul! Har du något tips om vart man kan få tag i bra e-böcker? Ja, det förstår jag har tyvärr ingen läsplatta och än så länge tycker jag det fungerar bra med mobilen! :)
inutienbok.blogg.se

5 Anonym:

Vanliga böcker är ju bäst - men ångrar inte att jag köpte min läsplatta! Noveller har jag hittills läst på den med gott resultat. Försöker samla mod att mig an en roman! (; (: Men inget kommer någonsin slå ut mina älskade fysiska och traditionella böcker som man ju upplever med alla sinnen på ett helt annat sätt! ♡

Svar: Nej, de fysiska är ju bäst! Det var lite segt att läsa på mobilen när det stod att jag läst 10 av över 700 sidor, men i slutet rullade det på. Du borde prova! :)
inutienbok.blogg.se

6 Boklandskapet :

Jag har läst en bok på mobilen, håller på med en annan på IPaden och jag föredrar nog bokformat :p men ska ge paddan ett nytt försök snart så vi får se om jag ändrar mig. Får inte riktigt samma känsla när jag läser på telefonen.

Svar: Jag tycker att det är någonting som saknas när jag inte håller tyngden av en bok i händerna och får bläddra mellan sidorna, men det är smidigt med e-böcker. Det är nog bättre med en Ipad än en telefon! :)
inutienbok.blogg.se

7 Nettan:

Har länge hoppat över just e-böcker då jag tycker att en del av själva charmen är just det fysiska med en bok. Sedan är ju pappersutgåvor sååå mycket snyggare i bokhyllan än de digitala ;)

Men jag började faktiskt bara för några månader sedan att läsa några e-böcker, då några "mellanböckr"/ kortberättelser inte fanns i just pappersform.
Blir på mobilen eller ibland surfplattan (som jag tycker är lika tung och bökig som en vanlig bok)jag i så fall läser på. Dessa korta berättelser fungerar finfint, men vet i tusan om jag kommer läsa en full e-roman.

Svar: Jag håller med dig om att fysiska böcker är så mycket snyggare att ha och en stor grej i att läsa, men som sagt finns inte alla berättelser i pappersform och då är det ju bra med e-böcker! Jag tycker också att det är smidigt att ha och läsa lite då och då om man är borta. Läste faktiskt en hel bok på mobilen och det är lite smått och jobbigt, men är det en bra bok tror jag det fungerar bra. Vilket det var i mitt fall! :)
inutienbok.blogg.se

8 Aston:

Vanliga böcker utklassar ju eböcker helt! Enda fördelen med eböcker är att de tar liten plats!

Svar: Precis! :)
inutienbok.blogg.se

9 Johanna:

Jag föredrar att läsa vanliga, fysiska böcker, men jag har en del noveller nedladdade på min dator. Håller med om att det är smidigare på mobilen dock, då har man ju alltid boken i fickan! :)

Svar: De fysiska är ju bäst! Ja, mobilen är lite smidigare än datorn! :)
inutienbok.blogg.se

Kommentera här: